Még otthon nekiálltam olvasni a kalifornia kreszt, de aztán a túl sok ismeretlen szó miatt inkább hagytam, és csak a legfontosabb tudnivalókat olvastam végig különféle Kaliforniával foglalkozó oldalakon.
Az egyik, az európaitól eltérő dolog a négy stoptábla az egyenrangú kereszteződésekben. Miközben Ányával autókáztunk, pont belefutottunk egy ilyenbe. Mondtam, hogy nem igazán értem, hogy mitől más ez, mint a jobbkéz-szabály táblák nélkül. A válasz az volt, hogy tulajdonképpen semmiben, de jobb, ha mindenki megáll, hogy végiggondolhassátok, hogy mi van. Mert ő pl. már nem tudja, kinek van elsőbbsége, ha szemből és balról is jönnek. Ezért jobb, ha mindenki áll, mert akkor nem lehet nagy baleset. OMG.
Jobbra kanyarodás piros lámpánál: tényleg lehet. Nem csak Kaliforniában, hanem New York City kivételével mindenhol. Ott állítólag ki van írva a lámpához, hogy ne kanyarodj, ha piros. Ezt teljesen el is tudom képzelni. Táblák az említett stoptáblán kívül szinte nincsenek. Egy-két visszafordulni tilos jelzést láttam és a nem lámpás gyalogátkelőhelyre néha egy neonsárga tábla hívja fel a figyelmet. Ezenkívül minden betűvel van kiírva: a fekvőrendőr, a zsákutca, az útszűkület vagy hogy melyik sávból merre és merre nem lehet kanyarodni.
Itt még elvagyok a busszal, de ez bizonyára érdekes lesz. Az említett bukkanó vagy zsákutca tekintetében, mégha nem is tudtam ezeket a szavakat angolul, rájöttem, hogy mi van. De amikor négy sor hosszú és három méter széles táblán áll valami, hát esélyem sincs. A másik kedvencem a XING. Nagyon sok helyen láttam és agyaltam. Mondom, sok mindenhez értek, de kínaiul speciel nem tudok. A megfejtés: gyalogátkelőhely. Bár lehet, hogy aki nálam jobban tud angolul, annak egyértelmű... Azóta láttam már PED-XING meg CAR-XING táblát is, így már könnyű. :)
A busz: nem egységes, többféle társaság van, természetesen full különböző díjszabással. A kedvencem, a Culvercity bus: új buszok és 1 dollár a jegy. A többi társaság régebbi buszai sem lelakottak; látszik, hogy alig használják. :) Viszont drágábbak. A légkondi szerintem automatikusan kapcsol be fagyasztó fokozatra mindegyiken 15 fok fölött.
A buszjegy még egy érdekes dolog, megszenvedtem vele az elején, mire megértettem. Felszállás az első ajtón, ahol egy perselybe be kell dobni a pontos összeget és ennyi. Aztán semmi papírcetli. Hátramész, leülsz. Némi jattott otthagytam az elején, még nem volt aprópénzem.
Leszállásjelző gomb nincs, az ablakok mentén végigfutó zsinórt kell húzogatni, mint a filmekben. :)
És még egy valami: a bal oldali visszapillantó tükörre tényleg rá van írva, hogy a dolgok a valóságban közelebb vannak. :D
Ma megértettem a sok visszafordulni tilos táblát: visszafordulni mindig szabad, kivéve ha tábla tiltja. :)
Meg még egy furcsaság eszeme jutott: a közlekedési lámpák nem ott vannak, ahol meg kell állni, hanem a kereszteződés túloldalán, ahol a szembe jövők megállnak. Ez az elején nagyon fura volt, de már kezdem megszokni.
Aztán láttam ma még egy érdekeset: lámpás kereszteződésben tábla a telezöld mellett, hogy az egyenesen szembe jövőknek elsőbbségük van a balra kanyarodókkal szemben. Így, betűkkel. :)
Az előbb meg megyek át a zebrán és egy autós véletlenül a stopvonal után állt meg fél centivel (még vagy másfél méterre a zebrától). Nem győzött integegve elnézést kérni. Hát lol :) Azt hittem, a németeken nem lehet túltenni, de meg kell mondjam, hogy még sehol nincsenek.
Utolsó kommentek